jueves, 30 de abril de 2009

Programa 63_7/5/09: Continguts

Més enllà de les llistes d'èxit i la MTV, el hip-hop és un génere en constant evolució i, sobretot, una via d'experimentació que artistes com Amon Tobim saben derivar cap a discursos com l'r&b digital o el dubstep. Sota el seu alias Two Fingers, el brasiler ha publicat un àlbum homònim que és una autèntica joia: ritmes trencats, saturació informativa i un so d'una potència inaudita. Menys iconoclasta, però igualment operant en la perifèria del génere, Flying Lotus reafirma la seva autoritat amb l'EP "Whole Wide World", un altre triomf al seu intens currículum. A l'altura de, per exemple, l'"In System Travel EP" de Jamie Vex'd. Els qui en canvi es prenen les coses amb molta més calma són Pendle Coven, en actiu desde el 2003 però que just ara debuten en format llarg amb "Self Assessment", un disc on es donen la mà l'ambient, el dubstep i el techno-dub. Un techno dub que també practiquen Quantec. Amb el seu recent "Subliminal State EP" acabem un programa que avui s'ha orientat, essencialment, al ritme.

Fons sonors: "Poetry of Vår" / Draff Krimmy

Playlist
1. TWO FINGERS: "Moth Rythm"
2. TWO FINGERS: "Doing My Job (Feat. Ms. Jade)"
3. FLYING LOTUS & DECLAIME: "Whole Wide World (Instrumental)"
4. JAMIE VEX'D: "In System Travel"
5. PENDLE COVEN: "Unit 6"
6. PENDLE COVEN: "Golden Hadron"
7. QUANTEC: "Subliminal State"





Programa 62_5/5/09: Continguts

Tim Exile ens ha donat una de les grans alegries de la temporada amb el seu primer àlbum al segell Warp, "Listening Tree". Un disc on aparca el breakcore, el gabber i d'altres géneres extrems amb els que es va donar a conèixer i es reinventa a sí mateix com crooner experimental. Una meravella que, sense perdre l'alè pop, conté estructures i programacions d'un complexitat poc habitual. Dakota Suite també semblen trobar-se en plé procés de transformació. Coneguts pel seu registre country i folk, ara presenten "The Night Just Keeps Coming In", un disc de remixes on compten amb la participació de la plana major de la escena electrònica contemporània: Machinefabriek, SWOD... o Jasper Leyland, que simultàniament publica els seu quart disc llarg, "Sediments", un treball força encisador on conjuga la guitarra acústica amb els paissatges sintètics d'una manera no massa original però validada per un bon instint compositiu i un acurat equilibri entre so i silenci.

Fons sonors: "The Black and White Album" / Zébra

Playlist
1. TIM EXILE: "Fortress"
2. TIM EXILE: "I Saw The Weak Hand Fall"
3. DAKOTA SUITE:"Een Langzaam Lekkende Wond (SWOD Remix)"
4. DAKOTA SUITE: "Hands Swollen with Grace (Jasper Leyland Remix)"
5. JASPER LEYLAND: "The Carry"




Programa 61_30/4/09: Continguts

La cosa va de clàssics: comencem amb els llegendaris Throbbing Gristle, pares de la música industrial i en gran mesura responsables de la introducció de les formes avantguardistes en el context popular. "The Third Mind Movements" és un potent document dels seus directes actuals que únicament s'ha pogut aconseguir durant la seva recent gira pels Estats Units. A l'Uns i Zeros en disposem d'una còpia i avui la compartim amb tots vosaltres. Seguim amb un altre nom també clàssic: Scanner. Robin Rimbaud ens ha donat un bon disgust amb el fluix "Rockets, Unto The Edges of Edges", un disc que havia de significar el seu gran retorn a l'electrònica però que ha estat una decepció. Tot i aixó, rescatem alguns dels (escasos) minuts salvables de l'àlbum. I acabem amb un productor que, si no és clàssic i llegendari, hauria de ser-ho, perque el seu treball s'ho mereix: Stephan Mathieu. El seu darrer llançament, que escoltem complert, és un exquisit vinil d'edició limitada a 400 còpies en el qual, sota el títol "The Key to The Kingdom", procesa mostres de discs de pedra de 78 rpm.  

Fons sonors: "Tumbleweed Tracks" / Naono

Playlist
1. THROBBING GRISTLE: "First Movement"
2. THROBBING GRISTLE: "Not That I Am"
3. SCANNER: "Yellow Plains Under White Hot Blue Sky"
4. STEPHAN MATHIEU: "The Key to The Kingdom Pt.1"
5. STEPHAN MATHIEU: "The Key to The Kingdom Pt.2"




miércoles, 29 de abril de 2009

Programa 60_28/4/09: Continguts

Novetat al segell 12k: l'australià Lawrence English publica "A Color for Autumn", un dels seus millors treballs a data d'avui. Aprofitem la benentesa per abordar la producció d'aquest artista hiperactiu i recuperem el molt recomenable "Euphonia", que va editar l'any passat juntament amb Tom Hall. I seguim en el registre de l'ambient digital amb Jon Hopkins, un productor britànic que a "Insides" ha sabut conjugar la lírica del piano-amb-glitches, un modisme que ja s'ha convertit en una fórmula del tot previsible, amb una inusitada energia rítmica, a mig camí entre l'IDM i el drum'n'bass. I per acabar, entrem en gravetat zero de la mà d'Stephen O'Malley, meitat de Sunn O))) i que protagonitza la nova entrega de les "Guitar Series" del segell Table of The Elements: una peça hipnótica, majestuosa i hiper-saturada que defineix totes les coordenades estètiques del drone contemporani.

Fons sonors: "The Decriminalisation of Country Music" / :Zoviet*France:

Playlist
1. LAWRENCE ENGLISH: "The Surface of Everything"
2. LAWRENCE ENGLISH & TOM HALL: "Lines Twine Oscillation"
3. JON HOPKINS: "Vessel"
4. JON HOPKINS: "Color Eye"
5. STEPHEN O'MALLEY: "Keep An Eye Out"




jueves, 23 de abril de 2009

Programa 59_23/4/09: Continguts

Avui celebrem el día de Sant Jordi amb un programa especial on explorem algunes de les conexions més recents entre literatura i música electrònica. Engeguem amb l'aventura conjunta del duet de dubstep Various Production amb el poeta Gerry Mitchell, que amb el títol "The Invisible Lodger" presenta una col.lecció de temes breus on Various Production apuntalen els recitats de Mitchell amb la seva barreja heterodoxa de ritmes urbans i construccions rítmiques impossibles, on fins i tot s'afegeixen, en aquest cas, mencions al folk. En un registre més dens i tangencialment conectat a la literatura també, Whitetree debuten amb el molt cinematogràfic "Cloudland", un disc dominat pel piano de l'italià Ludovico Einaudi  i on ens trobem amb els veterans germans Robert i Ronald Lippok (To Rococo Rot). Música per a películes imaginàries que sorgeix de la passió dels seus autors per les noveles d'Amos Tutuola. I per acabar, el fantàstic homenatge que feien Matmos a William Burroughs al disc "The Rose Has Teeth in The Mouth of A Beast": una monumental "Rag-For William S.Burroughs" que figura entre les produccions més rodones dels americans.

Fons sonors: "Growl's Garden" / Clark

Playlist
1. VARIOUS PRODUCTION feat. GERRY MITCHELL: "All Fall Down" / "Idiotbox" / "The Pure Sun"
2. WHITETREE: "Derek's Garden"
3. WHITETREE: "Tangerine"
4. MATMOS: "Rag-For William S.Burroughs"




lunes, 20 de abril de 2009

Programa 58_21/4/09: Continguts

Ametsub és un jove productor de Tokio que amb el seu segon àlbum, "The Nothings of The North", deixa clar que hi ha maneres i maneres d'encarar l'ortodoxia IDM. Un disc que no trenca esquemes però que resol la ecuació poètica+risc  amb una elegància poc habitual. Heck, en canvi, fonamenta la força del seu so en una originalitat que en ocasions resulta aspre, però que sempre és fascinant, especialment gràcies a les seves complicades construccions rítmiques, que al seu darrer treball, "Steeltongued", són revisades via remix per d'altres artistes com Si Begg, Team Doyobi o els desconeguts Discoxxx, que destaquen amb una tremenda revisió en clau dubstep del tema titular. I parlant de revisions, val la pena parar-se al tractament que aplica el duet Belong a la psicodèlia al seu darrer EP, "Colorloss Record", que cobreix unes armonies clarament arrelades en el pop amb capes i capes de soroll binari. Una estratègia, per cert, directament heredada de William Basinski, veterà músic de Los Angeles amb el qual concluïm el programa i que acaba de publicar un recull de peces inèdites sota el títol "92982". 

Fons sonors: "Further Vexations" / The Black Dog

Playlist
1. AMETSUB: "Peaks Far Afield / Snowy Lava"
2. HECK: "Steeltongued"
3. HECK: "Steeltongued (Discoxxx Remix)"
4. BELONG: "Late Night"
5. WILLIAM BASINSKI: "92982.1"




viernes, 17 de abril de 2009

Programa 57_17/4/09: Continguts

Engeguem el programa d'una forma ben poc ortodoxa: ni més ni menys que amb Bruce Springsteen, que contribueix amb una magnífica versió en directe de "Dream Baby Dream" a la cel.lebració dels setanta anys d'Alan Vega, líder de Suicide, organitzada pel segell Blast First i que consiteix en una atractiva sèrie de vinils de 10" on artistes com Lydia Lunch, Primal Scream o el mateix Springsteen oferèixen les seves lectures personals dels clàssics del duet de Nova York. Seguim amb la que fora musa de la no wave, Lydia Lunch, i la seva interpretació de "Frankie Teardrop", i d'allà ens desplacem cap a una altra forma d'entendre la relació entre rock'n'roll i electrònica: a propòsit de les múltiples conexions que als darrers anys han emparellat el metal experimental amb l'electrònica d'alt risc, estrenem el nou disc de Tim Hecker, "An Imaginary Country", i recuperem la seva col.laboració del 2008 amb Aidan Baker, l'estimulant "Fantasma Parastasie". Per acabar, celebrem la reedició de "Persona", un àlbum 'secret' d'Oren Ambarchi publicat l'any 2.000 en una edició limitada de 300 còpies en vinil i ara feliçment recuperat en format digital.

Fons sonor: "What?" / Point 7

Playlist
1. BRUCE SPRINGSTEEN: "Dream Baby Dream"
2. LYDIA LUNCH: "Frankie Teardrop"
3. TIM HECKER: "Where Shadows Make Shadows"
4. TIM HECKER & AIDAN BAKER: "Auditory Spirits"
5. OREN AMBARCHI: "Persona 1"




martes, 14 de abril de 2009

Programa 56_14/4/09: Continguts

La crisi no sembla afectar, de moment, la creativitat dels productors de música electrónica, perque cada vegada són més i millors les novetats que ens arriben a Uns i Zeros. Per exemple, l'extraordinari EP "If Alone" de Sideshow amb Paul St.Hilaire, el vocalista també conegut com Tikiman: un magnífic exercici de dub i pop que figura, desde ja mateix, entre els millors temes del 2009. També propera al dub, tot i que en un registre més conectat a la escena de ball és la producció del britànic Boxcutter. Al seu inminent nou àlbum, "Arecibo Message", es deixa influenciar per Burial i el dubstep menys agresiu i sembla oblidar, si més no de manera momentània, la seva vessant més bèstia amb formidables resultats.  Igualment sorprenent és el debut de 10-20 al netlabel Highpoint Lowlife, una original conjunció d'ambient, dub i sorollisme. I acabem el programa d'avui amb dos discs que, cadascun a la seva manera, oferèixen fascinants relectures del génere baladístic: d'una banda, Ekkehard Ehlers amb Paul Wirkus a "Ballads"; d'una altra, el polac Tomasz Bednarczyk i el fabulos "Painting Sky Together". Crisi? Quina crisi?

Fons sonors: "Selected Moments 1" / VVAA

Playlist
1. SIDESHOW feat. PAUL ST.HILAIRE: "If Alone"
2. BOXCUTTER: "Sidetrak"
3. 10-20: "sA"
4. EKKEHARD EHLERS & PAUL WIRKUS: "Bryza"
5. TOMAS BEDNARCZYK: "January"


lunes, 13 de abril de 2009

Programa 55_9/4/09: Continguts

Avui presentem novetats força rellevants en l'àmbit del neoclassicisme, al qual vàrem dedicar un ampli bloc temàtic fa uns mesos. Engeguem amb el nou disc de Ryuichi Sakamoto, "Out of Noise", on, a banda de les suites pianístiques a les que ens te acostumats el japonés, destaquen algunes peces de tall ambiental on es nota l'empremta de Fennesz, amb el qual va col.laborar Sakamoto el darrer any. Continuem amb l'espectacular caixa de tres CDs "Electronics", on el grup instrumental Zeitkratzer presenta composicions escrites amb productors electrónics com Carsten Nicolai, Keiji Haino i Terre Thaemlitz. I dediquem la segona part del programa d'avui al fenómen de les bandes sonores imaginaries inspirades en els treballs de John Carpenter i els italians Goblin: soundtracks per a films de terror amb un fort regust 70's com els que ha editat recentment Xela a "Heirs of The Fire" o "In Bocca al Luppo" o els delirants Zombi, que a "Spirit Animal" barrejen rock progresiu i sintetizadors analògics amb resultats, si més no, curiosos.

Fons sonors: "88 Tapes" / VVAA

Playlist
1. RYUICHI SAKAMOTO: "Firewater"
2. ZEITKRATZER: "500 Year Orbit"
3. XELA: "Heirs of The Fire" / "Ut Nos Vivicaret"
4. ZOMBI: "Spirit Warrior"


martes, 7 de abril de 2009

Programa 54_7/4/09: Continguts

Arranca una nova etapa del programa en la qual l'Uns i Zeros adopta el format de magazine d'actualitat. A partir d'avui, l'espai estarà dedicat a escoltar i comentar novetats discogràfiques i tot allò que sigui notícia en l'àmbit de la música electrónica contemporània. Aquesta nova fase comença pràcticament allà on ho vàrem deixar la setmana passada, amb dues novetats del segell Raster-Noton: els nous àlbums de Mark Fell i Matt Steel, alias SND, i el singular Uwe Schmidt, Atom™. És precisament aquest darrer treball, "Liedgut", que recupera les essències del romanticisme austro-alemany del segle XIX, el que ens conduirà a "Persian Electronic Music: Yesterday & Today 1966-2006", antologia de la música electrònica iraní, on ens trobem també amb una vindicació dels signes culturals nacionals com a factor determinant en la construcció d'un discurs estètic simultàniament global, perque s'articula en el medi electrònic, i local, perque es basa en referències folclóriques.

Fons sonors: "Collapse of The Way Function" / DMX Krew

Playlist
1. SND: "08:21:61"
2. ATOM™: "Im Rausch der Gegenwart 1" / "Weisses Rauschen (Erster Teil)"
3. ALIREZA MASHAYEKHI: "Yaad, Op.66"
4. ATA EBTEKAR: "Saint Homayun"
5. ATA EBTEKAR: "Miniature Tone"


sábado, 4 de abril de 2009

Programa 53_2/4/09: Continguts

Dediquem el darrer espai de la sèrie temàtica dedicada als segells més representatius de la escena musical electrònica a la gran marca de l'estètica digital: Raster-Noton. Desde la seva base a Chemnitz, Alemanya, Raster-Noton s'ha convertit en un autèntic paradigma de la convergència d'art, ciència i tecnologia gràcies a una línea editorial que ha evolucionat en relació directa amb el progrès tècnic. Seguir cronológicament el catàleg de Raster-Noton, especialment a partir de les referències dels seus tres fundadors —Alva Noto, Frank Bretschneider i Byetone—, és repassar tot allò de trascendent que ha succeït en l'ambit de la tecnologia musical als darrers deu anys. Tot i que, arrel de l'èxit planetari del tema "Plastic Star" de Byetone, el segell es troba ara mateix inmers en una febril activitat editora que ha comportat una ampliació substàncial de les seves mires estilístiques, avui l'Uns i Zeros es centra en la seva primera fase, la que senta les bases d'un so únic i inimitable.

Fons sonors: "Maju-2" / Maju

Playlist
1. BYETONE: "Plastic Star"
2. ALVA NOTO: "Module 4"
3. KOMET: "Left"
5. CYCLO: "C8"
7. SIGNAL: "Ermafa"


viernes, 3 de abril de 2009

Programa 52_31/3/09: Continguts

Descrit per la revista New Musical Express (NME) com "el segell més cool del món", Rephlex és la marca que, sota la direcció de Grant Wilson-Claridge i Richard D.James, més conegut com Aphex Twin, ha promogut l'anomenat braindance, terme que, tot i de difícil descripció formal —els seus responsables el definèixen com "el gènere que reuneix el millor de tots els gèneres"—, és evidentment fruit de l'aburriment i l'aïllament propis de la vida a les provincies. I és que el fet de ser de Cornwall, una localitat britànica totalment fora del circuit electrònic a principis del noranta, fa que els  responsables de Rephlex, que justament es funda el 1991, tinguin una visió certament heterodoxa, iconoclasta fins i tot, de l'electro, el techno i el house. Avui, contacte a la tercera fase amb el braindance esbogerrat de Rephlex.

Fons sonors: "Bilious Paths" / µ-Ziq

Playlist
1. AFX: "Klopjob"
2. THE TUSS: "GX1 Solo"
3. BOCHUM WELT: "Fortune Green
4. GLOBAL GOON: "Globy Dubes"
5. ARPANET: "Probability Densities"
6. MARK ONE: "Stargate"