jueves, 26 de marzo de 2009

Programa 51_26/3/09: Continguts

Durant els seus deus anys d'existència, el segell austriac Mego va establir els patrons bàsics de la computer music produïda al marge dels centres acadèmics d'investigació. Amb una formidable conjunció d'esperit experimental, humor surrealista i actitut iconoclasta, les produccions de Mego, tot i cobrir un ampli espectre formal, van marcar l'estètica d'una época. Entre d'altres, Mego fou responsable de l'edició d'"Endless Summer", l'essencial segon àlbum de Fennesz que sentaria les bases de pràcticament tot l'ambient digital. Després d'aquell disc, publicat el 2001, la marca de Viena va entrar en una deriva editorial que finalment provocaria el seu tancament. Avui, ha renascut sota una nova encarnació, Editons Mego, amb uns principis encara més radicals.

Fons sonors: "Evangeline" /VVAA

Playlist
1. GENERAL MAGIC: "Aufority"
2. SLUTA LETA: "Smakfull Basmusik"
3. ILSA GOLD: "Stoned Faces Don't Lie"
4. FENNESZ: "Endless Summer"
5. TUJIKO NORIKO: "White Film"
6. FRITZ OSTERMAYER: "Alpharythmen"


martes, 24 de marzo de 2009

Programa 50_24/3/09: Continguts

Hi ha segells discogràfics que proclamen el seu compromís amb el present i que, per aixó, varien constantment la seva línea editorial per tal de captar plenament la seva contemporaneïtat. D'altres, per contra, practiquen el que podriem anomenar "enrocament estètic", consagrats a un so concret, fruit d'un moment i un context determinats, que els condemna a convertir-los inevitablement, passat un temps, en preservadors d'essències pretèrites. 
Però hi ha també segells que, lluny d'aquests dos casos, es situen al marge de tot, de les modes i les formes, i que dsenvolupen un discurs tan propi, tan caracterítics, personal i intransferible, que ells mateixos es convertèixen en un espai-temps singular. És el cas de la marca a la qual dediquem el programa d'avui: desde Helsinki, la irreductible Sähkö.

Fons sonors: "The Wire Tapper 21" / VVAA

Playlist
1. Ø: "Radium"
2. PANASONIC: "Radiokemia"
3. PHILUS: "Tele-Ctro"
4. MIKE INK: "Rosengranz"
5. KIRLIAN: "Groove 1"


Programa 49_19/3/09: Continguts

Passada la febre de l'acid house i superada l'eclosió del fenòmen rave, a principis dels anys 90, un important segment de productors aspira a trascendir el funcionalisme inherent a la música electrónica de ball per tal d'otorgar-li la categoria d'art. Tot i que no abandonen les coordenades rítmiques que imposa la pista, són aquests productors, la majoria d'ells d'origen britànic, els que, amb el suport del segell de Sheffield Warp, donaran peu a allò que es coneixerà, no sense generar polèmica, com a techno inteligent. Avui, en el programa que dediquem al catàleg Warp, escoltem en què consisteix aquesta electrónica ambivalent, feta per moure el cos i activar la ment. 

Fons sonors: "Hotel Paral.lel Remastered" / Fennesz

Playlist
1. LFO: "Tan Ta Ra"
2. THE DICE MAN: "Polygon Window"
3. RICHARD H.KIRK: "Reality Net"
4. AUTECHRE: "Basscadet"
5. SEEFEEL: "Rupt"


martes, 17 de marzo de 2009

Programa 48_17/3/09: Continguts

Un dels majors tòpics associats a la escena electrònica contemporànea és el seu suposat paral.lelisme amb el fenòmen del punk. Tot i que aixó és més que discutible, i la majoria de vegades es reduèix a una pura qüestió de formes determinada pel context tecnològic —autogestió, articulació d'un mercat independent, etc—, la actitut beligerant sembla haver-se diluït. Afortunadament, però, queden bastions de rebeldia i mala llet com V/VmTest, un dels segells més brutos, bords i, per què no, punks, dels darrers temps. Desde Stockport, al nord de Manchester, James Kirby, ja sigui com V/Vm, el projecte musical, o V/Vm Test, la marca, porta desde el 1996 comentent tota mena d'atrocitats a costa de l'apropiacionisme de música hortera i una actitut —perque essencialment tot plegat es tracta d'una qüestió d'actitut— contra tot i contra tots. I per acabar de rematar-ho, regala gran part del seu catàleg desde la seva web, que trobaràs aquí

Fons sonors: "Integral" / VVAA

Playlist
3. V/Vm: "(Imagine)"
5. KEVIN BLECHDOM: "Jon Whitney Houston"
6. THE CARETAKER: "Past Life Regression"


miércoles, 11 de marzo de 2009

Programa 47_12/3/09: Continguts

Marca de culte per antonomàssia, Skam Records reuneix tots el elements necessaris per fer del segell de Manchester l'objecte de desig per coleccionistes i aficionats a l'IDM, l'Intelligent Dance Music. Per una banda, un rooster d'artistes on trobem noms de referència com Bola, Boards of Canada o el projecte Gescom, que convoca els dos components d'Autechre amb una alineació variable de col.laboradors eventuals. Per una altra, una particular idiosincràsia empresarial caracteritzada per la publicació d'edicions extremadament limitades i el gust per formats poc habituals com els vinils de 7 polzades. Si bé han estat segells més grans com Warp o Planet Mu els que han popularitzat el so IDM, una fusió d'influències com el hip-hop, l'electro, l'acid house i el breakbeat passades pel filtre ambiental, és a Skam on s'origina aquest génere a mitjans dels anys noranta.

Fons sonors: "Exponencial" / VVAA

Playlist
1. BOLA: "Pfane Pt.1"
2. BOARDS OF CANADA: "June 9th"
3. GESCOM: "Sciew Spoc"
4. JEGA: "Alternating Bit"
5. SHADOW HUNTAZ: "Medic"


martes, 10 de marzo de 2009

Programa 46_10/3/09: Continguts

Tradicionalment associat a l'eclosió del post-rock a mitjans dels anys noranta, el segell Kranky, de Chicago, s'ha desmarcat de tots els seus coetanis mitjançant una apassionant re-escriptura de la música feta amb guitarres que abandona els paràmetres compositius propis de la música pop per inspirar-se directament en l'ambient electrònic i la fenomenologia del drone. Amb un catàleg impresionant, on trobem personatges tan interessants com Mark Nelson (Labradford, Pan American) o Adam Wiltzie (Stars of The Lid, The Dead Texan, Aix Em Klemm), la marca d'Illinois ha sabut contextualitzar el concepte psicodèlic en el marc tecnològic creant, de pas, un so tan únic com característic. 

Fons sonors: "Popular Is Wrong" / VVAA

Playlist
1. WINDY & CARL: "Btwn You + Me"
3. BOWERY ELECTRIC: "Beat"


jueves, 5 de marzo de 2009

Programa 45_5/3/09: Continguts

Al marge de modes i tendències, Thomas Brinkmann porta més d'una dècada facturant un techno radicalment minimalista, cru i concebut d'esquenes al gust majoritari. En actiu desde principis dels anys vuitanta, Brinkmann ha concentrat les seves millors produccions al catàleg de Max.Ernst, un segell pràcticament monopolitzat per les seves obres i on aquest alemany va publicar una sèrie indispensable d'EPs entre 1998 i 1999, batejats tots ells amb els noms dels seus coneguts. Aquesta col.lecció i un disc de referència com "Klick" són raons més que suficients per dedicar el programa d'avui a la marca de Colònia.

Fons sonors: "(Reciprocess: +/vs.)" / Philippe Petit & Friends

Playlist
1. THOMAS BRINKMANN: "Anna 2"
2. THOMAS BRINKMANN: "Erika 2"
3. THOMAS BRINKMANN: "Gisela 1"
4. THOMAS BRINKMANN: "Olga 1"
5. THOMAS BRINKMANN: "0110"


martes, 3 de marzo de 2009

Programa 44_3/3/09: Continguts

Tots els excperts estan d'acord en assenyalar que una de les principals contribucions del segell Kompakt a la electrònica contemporànea ha estat la conjunció de textures ambientals i bases rítmiques clarament dirigides a la pista de ball. Però desde el seu cuartel general a la ciutat alemanya de Colònia, la marca dirigirda per Wolfgang Voigt ha lograt, paralelament, articular l'ambient desde una sensibilitat propera al pop, fent que molts oïents poc donats a al electrónica frueixin ara de llargs passatges instrumentals de caràcter abstracte i contemplatiu. Tot aixó queda perfectament sintetitzat a la sèrie "Pop Ambient", que a la qual dediquem el programa d'avui.

Fons sonors: "Memento Rumori" / Audiopixel

Playlist
1. ULF LOHMANN: "Because"
2. THE ORB: "Dilmun"
3. KLIMEK: "Standing on The Beach"
4. GAS: "Pop"
5. MARKUS GUENTNER: "Sparks"


Programa 43_26/2/09: Continguts

Si els segells discogràfics més trascendents són conjunts estètics coherents, capaços d'establir paràmetres universal referits a la forma o el fons de la música, és lògic que siguin els propis segells, més que algun dels seus artistes, els que exerceixin una influència global, no només sobre determinats productors sino en d'altres marques. Aquest és el cas que ens ocupa avui: amb base a Detroit, la ciutat on va nèixer el techno, Echospace recull el testimoni del triunvirat discogràfic de Max Ernestus i Moritz Von OswaldBasic Channel, Chain Reaction i Burial Mix, dels quals ja vàrem parlar en el seu moment— i el contextualitza en un present marcat pel retorn als dispositius analògics. Amb Deepchord com a entitat més representativa de la marca, Echospace ve a ser una mena de Basic Channel en gravetat zero. 

Fons sonors: "Rausch" / Frank Bretschneider

Playlist
1. DEEPCHORD Presents ECHOSPACE: "First Point of Aries"
2. DEEPCHORD: "Vantage Isle (Echospace Reshape)"
3. MODEL 500: "Starlight (Deepchord Remix)"
4. ECHOSPACE: "Sonorous (Version)"